Madvaner for
børn og unge
>
Denne side er lavet på 7 årgang til en projekt opgave

Indledning


Der er i dag stor fokus på børns madvaner. Omkring 10-12% af førskolebørn er overvægtige eller fede. Der er stor risiko for følgesyedomme når de bliver voksene. Børn og unge bevæger sig for lidt og forbrændingen falder og flere og flere bliver overvægtige.
Hverdagen er for mange mennesker stresset og derfor vælges ofte den lette løsning som fx fastfood frem for sundt mad.

Vi har derfor fokus på børn og unges madvaner for at se om det er en del af oversagen.


Sukker


Undersøgelser viser at 6 ud af 10 børn og unge spiser for meget sukker. Næsten halvdelen af sukkeret kommer fra slik, kager og is. en tredjedel kommer fra sodavand og saftevand.

Ifølge anbefalinger bør et børnehavebarn maks få 100 g sukker om ugen til kage og slik og 250 ml til sodavand. For et skolebarn er det 200 g til kage og slik og 500 ml til sodavand, for unge 250 g til kage og slik og 500 ml til sodavand om ugen.

Heldigvis er Børn og unge er dog begyndt at drikke mere vand i de senere år, og denne god udvikling som bør fortsætte.

Børn bør ikke spise slik hver dag, og madpakker bør ikke indeholde lækkerier som mælkesnitter, chokoladekiks m.m., da disse indeholder for meget fedt og sukker. Frugtyoghurt og drikkeyoghurt er også ofte for sødt og bør derfor ikke være i madpakker hver dag.

e

Frugt og grønt


Det anbefales at børn mellem 4 og 10 år bør spise mellem 300-500 g frugt og grønt om dagen, mens børn og unge over 10 år bør spise 600 g frugt og grønt om dagen. Halvdelen skal helst være grønsager, helst grovt grønt som kål, rodfrugter og bønner.

Børn og unge er begyndt at spise mere frugt og grønt, men de får stadigvæk ikke nok. Det er kun hvert 3. barn og hver 6. voksne, der spiser nok frugt og grønt om dagen.

Børn og unges bør spise frisk frugt i stedet for slik. Frisk frugt serveres i spiseklar stykker som sagtens kan stille trangen til noget sødt. Så lav en skål udskåret frugt eller læg fx vindruer, appelsiner eller kiwibåde og skiver af anden frugt med i madpakken. Det kan være sværere med grønsager, som ofte kræver tilberedning.

Spiseklar frugt og grønt

Hvis man laver gnavegrønt F.eks. af cherrytomater, gulerodsstave, peberfrugtsstave og agurkestave og stiller det frem i en skål vil det også blive spist hurtigt. Man skal servere spiseklar frugt og grønt for børn og unge.



BMI (Body Mass Index)


BMI er en god måde til at udregne om ens vægt er tilpas. Man udregner din BMI ved hjælp af din højde og vægt.

Her er en BIM udregner, som kan udregne BMI'en. Den er meget simpel at bruge. Det eneste den skal vide er din højde og vægt, og så får du din BMI.

Husk at muskler vejer mere end fedt og derfor kan BMI'en være upræsis.



BMI Beregner

Din højde (cm):

Din vægt (kg):


Din BMI er: ?
  • BMI > 18,5 = Undervægtig
  • BMI 18,5-25 = Normal vægt
  • BMI 25-30 = Overvægtig
  • BMI < 30 = Meget overvægtig

Mad type
Antal skridt til at forbrænde
Haribo matador mix
8.228
Twix
4.100
Pose chips
13.000
Banan
718